söndag 17 april 2011

Smält rabarber


En vårigare söndagsmiddagsefterrätt kan jag verkligen inte komma på. Mina rabarber har kommit upp så mycket att jag skulle kunna skörda lite, men jag tror jag ska vänta till påskafton så jag får ihop ett halvkilo till den här underbara sammansättningen. Att smälta späda rabarbet är en fantastiskt bra metod om man vill bibehålla färg, form och smak. De allra första rabarberna är ju så värdefulla att man knappt vill skära i dem.

Citrondrömmarna är en kaka som passar fint att smula över rabarberna, men även till en kopp kaffe mot husväggen i detta underbara vårväder. Eller tänk dig en sommarfika i en berså....

Smält spädrabarber 

500-700g spädrabarber
1 bit färsk ingefära (ca 50 g)
1 vaniljstång
2 dl strösocker

Servering
krossade citrondrömmar (se recept nedan)
2 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 200°.
Skär rabarbern i ca 10 cm långa bitar och dela dem på längden.
Skala och skiva ingefäran tunt, skär skivorna i så tunna stavar som möjligt.
Dela vaniljstången på längden.
Blanda rabarber, ingefära och vaniljstång med strösocker, lägg över i en smord ugnsfast långpanna.
Baka mitt i ugnen ca 15 min.
Servera med krossade citrondrömmar och lättvispad grädde.


Citrondrömmar

100 g rumsvarmt  smör
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
1 tsk hjorthornsalt
4 dl vetemjöl
Rivet skal av citron

Sätt ugnen på 150˚C. 
Vispa smör, socker, rivet citronskal och vaniljsocker tills det blir vitt och poröst.
Tillsätt oljan och sikta ner vetemjöl och hjorthornsalt. 
Blanda snabbt samman till en smidig deg.
Dela degen i 4 bitar, rulla ut till fingertjocka längder och dela varje längd i 12 bitar.
Rulla varje bit till en lite boll och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Lägg inte kakorna för tätt, de flyter ut lite i ugnen. 
Grädda drömmarna mitt i ugnen ca 25 minuter.
Låt kakorna svalna på plåten, annars går de lätt sönder.

1 kommentar: